Wonen op Nichada - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van André, Suzanne, Lotte en Mirthe Es - WaarBenJij.nu Wonen op Nichada - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van André, Suzanne, Lotte en Mirthe Es - WaarBenJij.nu

Wonen op Nichada

Door: Familie van Es

Blijf op de hoogte en volg André, Suzanne, Lotte en Mirthe

02 April 2013 | Thailand, Bangkok

Nichada, de grootste compound in Bangkok, eigenlijk net buiten Bangkok in Nonthaburi. Hier mochten wij 3 jaar wonen, en wat hebben we hier veel beleefd. Lotte heeft hier leren fietsen. De meiden hebben hier leren zwemmen, hoe kan het ook anders met de vele zwembaden hier. De overstromingen om ons heen. Onze tuin waarin tropische bloemen en fruit groeien, maar ook de enge dieren die hier rondkruipen, zoals laatst het bezoekje van de baby cobra. En de vele kakkerlakken in ons vorige huis, jakkie! De bloemenstal waar we op zondag een verse bos orchideeën gaan halen. Het rondje om het meer rennen met papa.

Ook het geweldige schouwspel van het expatleven hier op Nichada is vermakelijk om te aanschouwen. Hoe de dag aanbreekt met alle chauffeurs en maids die het park instromen om naar hun werk te gaan. Om te beginnen met het uitlaten van de vele honden en het poetsen van de auto's. Waarna deze gepoetste auto's in de file staan bij de Starbucks waar de mannen hun halve liter thermosbekers laten vullen en op weg gaan naar hun werk. Daarna zijn de kinderen aan de beurt; in een file van golfkarren worden de kinderen op school afgezet door in sportoutfit geklede moeders die zich daarna een weg banen naar de Starbucks om daarna aan de slag gaan bij Booth camp. Ondertussen worden de kleine kinders rondgereden in hun wandelwagen door druk telefonerende nanny's. Op mijn fiets moet ik vaak uitwijken voor een groep hangnanny's met hun half in slaap gevallen en huilende oppaskroost. In de loop van de ochtend komen de moeders thuis en is het even rustig op Nichada. Kids doen een dutje, dus de maids hebben nu even de tijd om de boodschappen te doen, en moeders frissen zich op om daarna weer op pad te gaan naar de massage of een lunch. Einde van dag komt het hele spul weer in gang; om 4 uur worden de kinderen en de honden nog een keer uitgelaten en om 5 uur gaan de meeste maids weer naar huis.

Nog meer typisch Nichada; golfkarretjes (ja, ik moet het echt nog een keer noemen), het af en aan rijden van bezorgscooters van allerlei restaurants, de bezemvrouwtjes die de gehele dag bezig zijn met vegen en de saluerende guards.

Onze dagen verlopen anders hoor. Doe maar lekker gewoon is onze aanpak. En ja, natuurlijk genieten wij van het hebben van een maid en de heerlijke massage's. We genieten van het Thaise leven, maar voor het echte Thaise leven moet je toch echt buiten deze compound gaan. Naar de vele markten om groente en fruit te halen, wandelen/fietsen door de smalle en drukke straten in Bangkok, rijden door het landschap van Thailand, varen over de rivieren,.....te veel om op te noemen.

En toch zijn we blij dat we hier zijn gaan wonen. We hebben hier op zijn Nederlands in Thailand kunnen wonen, ja, op de fiets overal naartoe, met vaak veel bekijks als ik Mirthe voorop en Lotte achterop had zitten.

We zullen het hier gaan missen!